Ny nettside, hva skal til?

Å lage en nettside i dag trenger ikke være komplisert. Det er mange måter å gjøre dette på, og man kan selv velge hvor enkelt eller hvor komplisert den skal være. Det viktigste må være at nettsiden utfører oppgaven sin.

Dette er de 4 grunnleggende pilarene i en nettside som det er greit å ha en formening om før man starter opp. Et webbyrå vil diskutere dette med sine kunder.

Innhold

En nettside har et innhold. Som nevnt over det dette ofte linket til budskapet. Uten å gå inn på detaljer kan vi se litt på de grunnleggende behovene for innhold som passer de fleste. Husk også at det er du eller din bedrift som sitter med kunskaper som ditt webbyrå ikke har. Sørg for å tydelig fortelle hva som er viktig så slipper byrået å gjette.

  • Startside. En landingsside som forteller den besøkende hvor han er, og som bekrefter at han har kommet til rett plass. Her har du kort tid til å beholde den besøkende, så det bør være gode bilder, korte men tydelige budskap som ikke er til å missforstå. Lange tekster er å skremme vekk publikum.
  • Tjenester/produkter o.l. Hva er det du tilbyr. En god grunnleggende forklaring om det er flere tjenester, eller og god og opplysende side om det er et enkelt produkt eller tjeneste.
  • Om. En god og grei forklaring på hvem som står bak nettsiden og tjenesten. Om siden skal være med på å bygge trygghet for den som besøker din nettside eller vurderer dine produkter og tjenester.
  • Kontakt. En nettside som gjør at dine besøkende kan komme i kontakt med deg. Kart, adresse, telefon epost og skjema for enkelthet. En eller flere etter behov. Det er trist å besøke en side hvor man ønsker å gå videre men ikke finner opplysninger for dette. Ofte er det lenker fra andre sider til kontakt siden.
  • Blogg/artikler/nyheter. Hvis du har behov for hyppige nyheter og ønsker å kommunisere med dine besøkende. Opplys om produktnyheter, produktrelaterte historier eller andre saker som det kan være interessant for ditt publikum å lese om. Bør selvfølgelig være relevant i forhold til budskapet til din nettside.
  • Referanser.  Uansett hva du driver med, det er kraftfullt når andre forteller en suksesshistorie hvor du er årsaken.
Ordet HELLO staves på en tavle
Bilde av mange løse sider fra en bok hulter til bulter.

En nettside kan selvfølgelig ha varierende behov for disse forskjellige sidene. Noen krever mer vedlikehold enn andre. Når man starter opp lønner det seg å starte med en liste hvor noe er «kjekt å ha» mens andre er helt nødvendig. Starter man med nødvendighetene kommer man oftest raskere til et brukbart resultat.

Administrasjon arbeider

Bilder og grafikk

En nettside helt uten estetiske elementer blir tung å fordøye. Bilder og grafikk pynter ikke bare opp, men hjelper publikum med å få med seg ditt budskap. Det er viktig å ha rett type bilder som hjelper til med å visualisere ditt budskap. God kvalitet på bilder og grafikk er viktig, og kan i mange tilfeller være avgjørende for om publikum velger deg eller ikke. Bilder kan skaffes til veie på flere måter. Mange har et arkiv med bilder hvor noen kan brukes. Av og til trenger man en fotograf som kan ta slike bilder. Prosite.no as kan stille med en fotograf når det er nødvendig. Bilder kan også skaffes på Internett. Man skal ikke gå i fella med å laste ned det man liker, da dette kan bli dyrt når de som sitter på opphavsretten sender en regning. Bilder kan kjøpes fra forskjellige bildearkiv og det finnes også noe bilder man kan benytte lovlig gratis. Vi er behjelpelig med å finne frem etter ditt behov om det er ønskelig.

Grafisk design

Din nettside skal fremstå som en representant for deg eller ditt budskap. Da er det viktig med et godt uttrykk. Vi hjelper deg med å finne det uttrykket som passer best etter ditt behov.

Grafisk illustrasjon av en datamaskin og nettbrett som viser en nettside.
3 personer, 2 kvinner og 1 mann står foran en laptop og diskuterer innholdet.

Målsetting

En nettside med budskap skal bestå over litt tid. Den er laget for et publikum og man har ideer om hvem man henvender seg til. Slike målsettinger er med på å bestemme hvordan man bør håndtere siden, også etter at den er publisert. Ingen kan spå fremtiden eller avgjøre hva som kommer, men med statistikk og se tilbake på hva som virker og ikke kan man ofte ta avgjørelser for forbedringer. Derfor bør man planlegge innholdet og legge til rette for dette underveis. Vi snakker her om søkemotor optimalisering, også kalt Bokstavene S, E og O med tekster som henleder til Search Engine Optimization. En hånd kniper tak i S med peke og tommelfinger.SEO. Det finnes et utall av metoder og fine ord på hva man kan gjøre. Vi mener at dette må tilpasses den enkeltes behov, og for noen kan slike prosjekter forenkles kraftig med godt resultat. Et webbyrå skal ha kompetansen for å hjelpe deg med dette slik at dere sammen kan finne de beste løsningene. Prosite.no as lager nettsider som er tilpasset dette behovet og er klar for å hjelpe våre kunder videre.