Utskriftsvennlig versjon

Legge til i bibliotek

Publisert: 23.01.2012 Saken oppdatert: 27.01.2015

I Windows 7 kom det noe som er helt nytt, og som mange fortsatt ikke vet hvordan virker. Vi skal ta en liten titt på bibliotek! 
Legge til i bibliotek

Bibliotek inneholder de gamle mappene med dine dokumenter, musikk og videoer, men er samtidig noe veldig nytt. Som standard har du biblioteket dokumenter, den inneholder datfiler fra 2 plasseringer, "mine dokumenter" mappen din, og felles dokumenter. Det som er spesiellt med biblioteket er at du fint kan legge til mange flere mapper med dokumenter som ligger på andre harddisker og fra andre mapper. Den fungerer uavhengig av plassering. Dette kan være en stor fordel dersom du har avanserte mappestrukturer og eller mange harddisker.

For å gjøre endringer på et bibliotek høyreklikker du på det i utforsker og velger egenskaper. Her kan du velge å inkludere en mappe ved å og bla deg frem til ønsket mappe. Vola, så er det flere dokumenter i mappa. Dette er også perkeft hvis du har en stor musikk samling som ligger flere steder, eller til og med på en ekstern harddisk.

Du kan også opprette flere bibliotek etter hva som passer for ditt bruk. Jeg har en egen mappe som heter kunder, og den har jeg lagt i et eget kunder bibliotek. Fordelen er enklere tilgang til mappen og filene og til sist men absolutt ikke minst at den indekserer alt innholdet. Når en mappe er indeksert, er den lynrask å søke i. Når det gjelder søk er det også kommet noe nytt i Windows 7 som vi absolutt skal snakke om. Der kan vi virkelig se indekseringens effekt når mapper er indeksert.