Utskriftsvennlig versjon

Hvorfor bruke "Avansert - Metadata" på din webside!

Publisert: 07.01.2013 Saken oppdatert: 27.01.2015

Det er ikke ofte man er inn på fanen avansert i Esite, men den har absolutt sin misjon og funksjonalitet du bør være klar over.   

Noen ganger lager man saker, artikler mapper eller annet som har et navn som er relevant for det de inneholder, men som absolutt ikke er noe særlig presentabelt for publikum. Under en endring av en kundes websider ble det opprettet et spesialelement som skulle inneholde saker for forsiden. Den ble derfor hetende forside saker, og webadressen til denne ble da forside-saker. Dette medfører igjen at på web vises det da en tittel som heter Forside saker, og det er ikke særlig beskrivende elller tiltalende. Ikke gjør det seg godt i Google søk heller.
 

Ettersom forside saker ved en omgjøring endte opp med å være forsiden og forble slik i noen dager ble det derfor nødvendig å gjøre 2 separate handlinger. Først måtte webadressen settes til forside, (www.websiden.no/forside) samtidig med at de som allerede hadde lagret snarveien www.websiden.no/forside-saker ikke skulle havne i et tomrom. Dette gjøres ved å opprettet en intern lenke til objektet som får adressen forside-element. Den videresender alle treff til /forside og ivaretar tilbakevendene besøkende.
 

Det neste er å sørge for at siden fremstår informativ og forklarende i tittel feltet. Dette gjør ma nganske enkelt ved å åpne Avansert og Metadata. Her er det mye man kan fylle ut og detaljstyre, men ikke alt er like nødvendig hver gang. Den helt øverste boksen heter Tittel, og det er den vi ønsker å gjøre noe med. Her fyller vi inn det vi ønsker at denne siden skal fremstå som, helt uavhengig av tittelen på saken forøvrig.


De øvrige feltene gjør vi ikke noe med i denne omgang, men det kan absolutt være med på å gjøre din side mer søkbar om du bruker de rett. DET tar vi i en senere artikkel.