Utskriftsvennlig versjon

Du svindles med falsk e-post

Publisert: 16.12.2011 Saken oppdatert: 27.01.2015

Det er fortsatt hyppige forekomster av e-post som utgir seg for å være fra din bank, og på den måten stjele pengene dine.

Dette er noe som er svært hyppig i utlandet, spesiellt engelsktalende, og andre land med mange eller store befolkningsgrupper. Vi i lille Norge har kommet litt heldigere ut fordi vi er så få. Det blir mer eksklusivt å oversette svindlene til norsk, samtidig som færre innbyggere gir lavere inntektspotensiale. Samtigid er språkbarrieren stor. Men, vi ser i dag oftere og oftere slike svindelforsøk som er oversatt til norsk. Det vil vi nok ogå se mer av i tiden fremover nå som oversettingsfunksjonene på nettet begynner å bli ganske bra.

Likevel er det altså mange som går i fella når regelen bør være helt klar: Klikk ALDRI på lenker i e-post som utgir seg for å komme fra din bank. Det er svært enkelt å lage en e-post som ser ut til å komme fra noen andre. Faktisk kan du selv gjøre det fra din pc uten noen form for spesial kunnskaper eller programvare. Dette er en av dataverdens store problemer, at man ikke kan verifisere hvor en e-post kommer fra. Da ville slike problemer bli raskt løst. Dette er også årsaken til at det kan være vanskelig å sette opp en e-post konto på noen maskiner, fordi man i alle fall prøver å stenge igjen slusene det man kan. Likevel er dette såpass big buisness at man finner veier utenom..

Denne gangen var det igjen DNB som ble utsatt. Når man klikket på lenken (som man IKKE burde gjort), kom man til en side som så veldig likt ut som DNB's sider. Hvordan kan man avsløre den? Språket var så dårlig (blander engelsk og norsk) at man raskt kunne se at man ikke var på en ekte side. Likevel, ved et annet nylig tilfelle måtte ganske mange kontoer spærres og kort byttes ut.

Hvordan unngår du disse fellene?

  • Vær skeptisk, ikke tro på alt som kommer til deg på e-post.
  • Trykk aldri på lenker i en e-post, selv om den kommer fra folk eller institusjoner du stoler på. Jeg tenker da spesiellt hvor disse leder til steder hvor du må logge inn.
  • Kikk alltid på nett adressen i adresselinja når du logger inn og oppgir sensitiv informasjon (som brukernavn og passord). En nettadresse til DNB vil alltid inneholde dnb.no i den rekkefølgen. Neste tegn etter her MÅ bli "slash" - / - og så påfølgende side informasjon. Er adressen f.eks. www.dnb.no.services.com/page.htm så er det noe skummelt i gjære. Her kan du se at de to siste i domenet er service.com og IKKE dnb.no som det burde. I tillegg skal det ved innlogging og etterpå alltid stå https:// hvor s står for sikker forbindelse. I bildet til høyre er dette også representert ved en grønn boks med hengelås og informasjon om kryptert sertifikat. Ektheten på sertifikatet vises gså ved grønnfargen, hadde det vært feil der ville det blitt rødt.
  • Ok, men hva så da, du har fått en e-post fra banken om at noe er galt. Du skal altså ikke klikke deg inn via e-post. Da er det så enkelt at du åpner bankens nettside og logger deg på helt uten å benytte lenker fra e-post. På den måten er du sikker på at du kommer rett sted. DNB's svindelforsøk og tiltak kan du lese mer om hos DNB selv ved å klikke her: https://www.dnb.no/privat/kundeservice/artikler/Svindelepost.html