Dramatisk fall i søketreff

Publisert: 24.01.2017

...for de som dekker nettsiden med popup reklame eller lignende. Fordi dette ødelegger brukeropplevelsen har Google bestemt seg for å straffe alle nettsider som har slik funksjonalitet.
Dramatisk fall i søketreff

Google annonserte det allerede i august i fjor, men likevel har ikke dette trådt i kraft før nå nylig. Det var tirsdag i forrige uke(10.1.2017) at algoritmen ble satt i funksjon.

Hva er det egentlig snakk om?

Det er slik at endel nettsider har valgt å lage popups eller modal vinduer( popups som viser innholdet bak med et sløret filter over) for å fremme produkter og tjenester. Det kan godt beskrives som reklame. Mange irriterer seg over disse da man MÅ svare ja eller nei på å delta i en undersøkelse, nyhetsbrev, kjøp av produkter etc. Google har kommet med 3 konkrete eksempler på dette:

  1. Alle nettsider som har en popup reklame når man klikker på en lenke.
  2. Alle sider som har en fullsidereklame som dekker over innhold.
  3. Alle nettsider som viser en fullsidereklame man må krysset ut for å se innholdet.

Kort fortalt betyr det at alle nettsider på mobil som skjuler innholdet på siden til fordel for en reklame blir nedprioritert.

Det er først og fremst på mobil at Google nevner at dette vil gjelde, men det er helt klart at dette også gjelder i skrivebordsvisning, spesielt siden dagens teknologi gjør at mobil og skrivebordsvisning er sterkt koblet sammen.

Som de selv kaller det: "Helping users easily access content og mobile"

Viktige unntak

Det finnes selvfølgelig unntak for denne funksjonaliteten. Mange av oss tenkte først gangen når vi hørte dette at "Jøss, kan de gjøre dette, Da er jo cookie advarslene ulovlig!", men det er altså ikke tilfellet. Det samme gjelder for login bokser, verifikasjonsbokser (alder etc.) og bannere som bare bruker en fornuftig liten andel av skjermen.

Hva betyr dette for din nettside?

Forhåpentligvis ingen ting. Det kommer selvfølgelig an på hvordan den er satt opp og om du benytter deg av noen av teknikkene over. Google sier at det fremdeles er relavans som er den viktigste kriterien, men at de ønsker at sider med en dårlig leseropplevelse pga popus må taes hensyn til. Vi som utvikler nettsider følger selvfølgelig med på hva som gjelder til enhver tid. Husk at det viktigste du kan gjøre for nettsiden din er ikke "smarte triks", men å levere et godt håndtverk fra A til Å. Det innebærer å arbeide jevnt og trutt med innhold og funksjonalitet uten å ta snarveier (og nå også irriterende popups). Google vil alltid forsøke å gi oss det beste resultatet basert på innhold, brukervennlighet og lesbarhet.

Så da er det bare å fortsette med å lage de beste nettsidene du kan!